یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: برنامه سناتور باراک اوباما برای سخنرانی در دروازه براندنبورگ برلین با انتقاداتی از سوی برخی از سیاستمداران آلمانی مواجه شده است.

به گزارش بی بی سی، اروین هوبر رییس یکی از احزاب اصلی حاکم در آلمان گفته است که باراک اوباما نقشی در اتحاد دو آلمان نداشته است که بخواهد در دروازه براندنبورگ سخنرانی کند.

باراک اوباما قرار است در ماه ژوئیه سال جاری از آلمان دیدار کند و طبق آنچه که ستاد انتخاباتی وی اعلام کرده است، دروازه براندنبورگ برلین یکیاز مناطقی است که برای سخنرانی‌های وی در نظر گرفته شده است.

هوبر در مصاحبه با روزنامه آلمانی ولت ام سونتاگ گفت: این یک انتفاد نیست، اما دلیلی برای این وجود ندارد که ما به اوباما اجازه سخنرانی در محل دروازه براندنبورگ را بدهیم.

هوبر رییس حزب اتحاد سوسیال مسیحی است که از احزاب نزدیک به حزب محافظه کار اتحاد دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل است. حزب اتحاد سوسیال مسیحی به طور سنتی نقش عمده‌ای در صحنه سیاست داخلی آلمان ایفا می‌کند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز پیشتر گفته است قدری عجیب به نظر می‌رسد که باراک اوباما بخواهد در محل نماد جنگ سرد سخنرانی کند. مرکل با اشاره تلویحی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008همچنین گفته بود، علاقه‌ای به این مساله ندارد که یک نماد تاریخی تبدیل به محلی برای مبارزات انتخاباتی شود. با این حال سخنگوی صدراعظم آلمان گفته است که ما اطمینان داریم که به توافقی دوجنبه در این زمینه می‌رسیم

به رغم انتقاد مرکل و حزب نزدیک به وی از احتمال سخنرانی اوباما در دروازه براندنبورگ، والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان و عضو حزب چپ میانه سوسیال دموکرات از تصمیم کاندیدای دموکرات‌ها برای سخنرانی در دروازه براندنبورگ استقبال کرده است.

احتمال می‌رود اشتاین مایر و مرکل در انتخابات سال جاری آلمان رودرروی یکدیگر به رقابت بپردازند.

دفتر صدراعظم آلمان همچنین اخبار رسانه‌ها مبنی برفشار کاخ سفید بر مقام‌های آلمانی جهت نپذیرفتن طرح سخنرانی باراک اوباما در محل دروازه براندنبورگ را رد کرده است. با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و احتمال شکست جمهوری خواهان در این انتخابات، احتمال اعمال فشاردولت محافظه کار آمریکا بر دولت محافظه کار آلمان جهت جلوگیری از سخنرانی اوباما در محل دروازه براندنبورگ چندان بعید به نظر نمی‌رسد بویژه آنکه رونالد ریگان، رییس جمهوری سابق آمریکا در اواخر جنگ سرد، در ماه ژوئن سال ۱۹۸۷ میلادی، طی سخنانی از میخاییل گوربچف رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی خواست به برلین بیاید و با همکاری یکدیگر دیوار برلین را خراب کنند.

دیوار برلین که بخشی از آن از محل دروازه براندنبورگ می‌گذشت، پس از پایان جنگ جهانی دوم در پایتخت آلمان احداث و این شهر را به دو نیم تقسیم کرد، براساس توافقات انجام شده منطقه شرقی برلین تحت حاکمیت آلمان شرقی، که یکی از اقمار شوروی در بلوک شرق محسوب می‌شد قرار گرفت، و منطقه غربی برلین که بخشی از دولت فدرال المان غربی محسوب می‌شد، در حمایت بلوک غرب قرار داشت.

دیوار برلین اما در سال 1990 فرو ریخت و در پی آن نیز دو آلمان متحد شده و به دوران جدایی چهاردهه‌ای خود پایان دادند، قریب به یکسال بعد نیز اتحاد جماهیر شوری از هم فرو پاشید و متعاقب آن نیز جنگ سرد که در حدود پنج دهه میان بلوک‌های شرق و غرب جریان داشت به پایان رسید.

کد خبر 57864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز